НТШ-А ЗАВЕРШИЛО СВЯТКУВАННЯ 200-ЛІТТЯ ШЕВЧЕНКА ВЕЛИЧАВИМ КОНЦЕРТОМ

December 7, 2014


Оксана Дика на сцені Меркін Концерт Голл

Для українців Тарас Шевченко (1814-1861) – національний поет, “пророк” та ікона української культури. 200-ліття з дня його народження являло собою надзвичайну нагоду для української діяспори відкрити наново свої духовні корені й відновити зв’язок із українством – із усімa, за словами поета, живими, мертвими і ненарожденними земляками. 7 грудня 2014 року в «Merkin Concert Hall” з аншлагом та під бурхливі оплески багатьох сотень слухачів відбулася, можливо, найзнаменніша подія з числа яскравих заходів Ювілейного проєкту Наукового Товариства ім. Шевченка в Америці на відзначення в США 200-ліття Тараса Шевченка. Концерт «Україна, Шевченко, Музика» – це музична подія, на яку давно чекали не тільки українська громада Нью-Йорка та околиць, але й багато цінителів вокального мистецтва міста. Адже на сцені натхненно демонстрували своє мистецтво українські артисти світової слави: «приголомшливе», за висловом критиків, сопрано Оксана Дика, віртуози гри на скрипці – Соломія Івахів та на форпепіяно – Анґелія Ґаделія. Організаторами концерту виступили НТШ-А, Український Інститут Америки за підтримки Української Вільної Академії Наук (УВАН). У Ювілейному проєкті НТШ-А було заплановано різноманітні заходи наукові конференції, презентації наукових видань, виступи членів Товариства на різноманітних форумах, на яких йшлося про Шевченкове значення і місце у сучасному світі. Пригадаємо, що 9 листопада 2013 року Наукове Товариство ім. Шевченка в Америці та Український Інститут Америки провели в Нью- Йорку урочистий вечір – презентацію нових публікацій та музичної програми з нагоди святкування 200-літнього ювілею Тараса Шевченка першого в історії факсимільного видання Шевченкової поеми Гайдамаки з 1841 року, разом із двома супровідними монографіями, і першого тому двотомного видання Шевченко в критиці, що охоплює усю друковану прижиттєву критику разом із вичерпним коментарем і науковим апаратом. 8 березня 2014 року проведено 34-ту Шевченкознавчу конференцію. Продовженням цих наукових подій стала Міжнародна Шевченкознавча конференція, котра відбулася 28 і 29 березня (Доповідачі Олександр Боронь, Григорій Грабович, Тамара Гундорова, Роман Коропецький, Анна Процик, Михайло Назаренко, Віталій Чернецький). Був Тарас Шевченко пошанований виставкою в Українському Музеї і як маляр (куратор Григорій Грабович), а ювілейним концертом у Нью-Йорку віддано належне також музичним уподобанням великого поета.

Оксана Дика

Самобутній мистець, людина широких духовних запитів, Тарас Шевченко є одним із наймузикальніших поетів світу. Напоєна піснею рідного народу, звернена до людських сердець, його поезія надихає до творчости представників різних музичних шкіл. Він і сам мав гарний голос і любив співати, над усе любив також слухати скрипку та віолончель. Зі спогадів сучасників та щоденникових записів знаємо, що він був добре обізнаний із музикою европейських композиторів. Захоплювався, зокрема, операми Дж.-А. Россіні, серед яких особливо виділяв оперу «Вільгельм Телль». Адже головний герой опери піднімав значення національного так високо над особистим, що жертвував власним сином заради добра народу. Добре знав Шевченко і творчість В.-А. Моцарта, Л. ван Бетховена, Ф. Шопена, Ф. Шуберта, Ф. Ліста, любив творчість В. Белліні та М. Глинки. Композитор М. Мусорґський, з яким особисто був знайомий Т. Шевченко, назвав Шевченка серед тих людей, постійні розмови з якими надали серйозного спрямування його власній творчості, сприяли створенню музичних композицій з народного життя.

Соломія Івахів

На основі Шевченкових уподобань у музиці і була складена програма недільного концерту в Меркін-голі, у першому відділенні, серед іншого, виконувалися BELLINI, Casta Diva from Norma; ROSSINI, ; BEETHOVEN, Allegro vivace from Sonata in G Major, Op.30, тоді як у другому відділенні домінували твори, в яких поетичні рядк
и Тараса Шевченка покладено на музику сучасних композиторів: А. Штогаренка, В. Сильвестрова, М. Скорика, К. Стеценка, К. Данкевича; виконувалися також окремі арії із опер М. Мусоргського і С. Рахманінова. Особливе місце в концерті займала світова прем’єра Олександра Щетинського, ‘An Episode in the Life of the poet’, an afterword to the opera Interrupted Letter for violin and piano (world premiere) у віртуозному виконанні Соломії Івахів (скрипка) та Анґеліни Ґаделія (фортепіяно).

Оксана Дика – випускниця Київської консерваторії ім. М. Лисенка, солістка Національного театру опери і балету в Києві (2003-2007) виступала й виступає на найпрестижніших оперних сценах світу – Ла Скала, Опера-Бастилія, Метрополітен-опера та ін. Поряд із численними оперними партіями, серед яких виділяються партії Тоски на сцені Ла Скала, Ярославни (Метрополітен-опера), Дездемони з опери «Отелло», Леонори з опери «Трубадур» та Єлизавети з опери «Дон Карлос» Верді, мадам Батерфляй з опери Д. Пуччіні (Брісбен, Австралія) та ін., Оксана Дика регулярно бере участь у симфонічних та камерних концертах.

За словами Оксани Дикої, діставши запрошення композитора Вірка Балея, Директора Музично-Мистецтвознавчої Секції НТШ-А, до участі в ювілейному шевченківському концерті, вона спершу завагалася, чи упорається із такою відповідальною місією. І знову згадала про Соломію Крушельницьку, з якою її часом порівнюють світові музикальні критики. Згадала тому, що в творчості С. Крушельницької особливе місце посідали концерти, присвячені пам’яті Тараса Шевченка. Ретельно готуючись до концерту, шукала більше інформації про Шевченка й музику, особливо класичну і багато що відкрила для себе. Це стало ще одним з важливих чинників, завдяки яким концерт в Меркін-гол пройшов із величезним успіхом і надовго запам’ятається всім, хто був на ньому присутнім.
Пресова група НТШ-А


CODA to the 2014 SHEVCHENKO BICENTENNIAL in the US

On December 7 a memorable concert, “Ukraine, Shevchenko & Music,” took place in the Merkin Concert Hall located next to Lincoln Center. It culminated a year-long series of events aimed at remembering and rethinking the great Ukrainian poet Taras Shevchenko. The concert, organized by the Shevchenko Scientific Society in the US (NTSh-A) and the Ukrainian Institute of America, with the support of the Ukrainian Academy of Arts and Sciences in the US, involved the world-renowned soprano Oksana Dyka, whose talent was praised by The New York Times critic Anthony Tommasini as “cool, penetrating intensity, fearless high notes and a glint of steel in her sound.” Oksana Dyka’s breath-taking singing was accompanied by the virtuoso performances of pianist Angelina Gadeliya and violinist Solomiya Ivakhiv.

Oksana Dyka, a graduate of Kyiv Conservatory and a main soloist of the Ukrainian National Opera in Kyiv in 2003-2007 who has performed in the most prestigious concert halls across the world such as La Scala and the Metropolitan Opera, gladly accepted the invitation by Virko Baley, the Director of the Arts Section at the NTSh-A to play a vital role in this event.

From Shevchenko’s letters, diaries and accounts by his numerous friends, we know that he was broadly involved in musical culture and had a special interest in the works of Mozart, Beethoven, Chopin and Mendelssohn. Taking into account Shevchenko’s musical interests, Virko Baley created a masterful two-part program. In the first part, Rossini, Beethoven and Bellini were performed along with compositions by Shtoharenko, Silverstrov, Shamo, Skoryk and Mussorgsky set to Shevchenko’s poems. In the second part, the audience had a chance to listen to Beethoven and Vieuxtemps along with the works of Lysenko, Rachmaninov, Stetsenko and Dankevych which were also set to the poet’s lyrics.

As noted, “Ukraine, Shevchenko & Music” culminated a year-long program of events to commemorate the bicentennial of the Ukrainian National Poet. The series began on November 9, 2013 at the Ukrainian Institute of America with a presentation of NTSh-A scholarly publications devoted to Shevchenko, i.e., the three-volume book set containing the monograph Shevchenko’s “Haidamaky”: the Poem and Its Critical Reception by Prof. George G. Grabowicz, the monograph The First Edition of Shevchenko’s “Haidamaky”: the History of the Book by Oles Fedoruk, and the first-ever facsimile edition of the poem “Haidamaky” (1842). Also presented then was the first volume of a major, comprehensive study Taras Shevchenko: The Critical Reception, edited by Prof. George G. Grabowicz, which collected and annotated the entire critical reception of Shevchenko and his works published during his lifetime. Both publications were sponsored by the Shevchenko Scientific Society.

On March 28-29, 2014 the Shevchenko Scientific Society in collaboration with the Ukrainian Academy of Arts and Sciences in the U.S, the Harvard Ukrainian Research Institute, and the Ukrainian Institute of America organized an international conference dedicated to Shevchenko’s bicentenary and involving Ukrainian and American literary scholars. The Ukrainian scholars Oleksandr Boron, Oles Fedoruk, and Tamara Hundarova, of the National Academy of Sciences of Ukraine and Mykhailo Nazarenko from the Shevchenko University in Kyiv, together with their American colleagues Roman Koropeckyj (University of California), Anna Procyk (CUNY), Vitaly Chernetsky (Kansas University), and George G. Grabowicz (Harvard University) participated in sessions devoted to the many-faceted work of the Ukrainian poet.

While formally the celebrations planned for 2014 have been completed, NTSh-A is committed to continuing its commemoration of the legacy of Taras Shevchenko, the father of modern Ukrainian national consciousness. This has always been the Society’s tradition, but it is particularly appropriate today when Ukraine’s very existence is under attack. Scholarly publications and monographs devoted to Shevchenko and his time will continue, and a Conference on Shevchenko is already planned for March 2015.

Оксана Дика, Соломія Івахів і Анґелія Ґаделія